مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

براساس نگاه مشاور خانواده آیا فکر کردن به خودکشی خطرناک است؟

بعضی افراد در مقاطعی از زندگی خود به فکر خودکشی می افتند و در مورد آن خیال پردازی می کنند.   بعضی افراد در مقاطعی از زندگی خود به فکر خودکشی می افتند و در مورد آن خیال پردازی می کنند. این خیال پردازی ها می تواند در مورد تجسم خانواده تان به عنوان افراد داغدار، رها شدن از درد ها و رنج ها و یا حتی در ذهن شما می تواند به معنی یک اقدام شجاعانه باشد! شاید تصور کنید که اگر فردی در مورد خودکشی؛ رویا پردازی کند این موضوع نشان دهنده این است که اوضاع اصلا خوب نیست اما  براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره روانشناسی خوب است بدانید که این خیال پردازی ها به معنی آرزوی آن فرد به مردن یا مرگ نیست، از لحاظ علمی رابطه مستقیی بین رویا پردازی در مورد خودکشی و تصمیم قطعی به انجام آن وجود ندارد. با بررسی این فانتزی ها می توان به ریشه و اساس اضطراب و استرسی که آن ها را تحریک می کند پی برد؛ پس بررسی آنها برای درمان ضروری می باشد.

آیا داشتن تفکرات  فانتزی در مورد خودکشی مفید است؟

داشتن فانتزی های خودکشی ما را متوجه احساسات و عواطف مان می کند. هر خیال پردازی به ما می گوید که به چه چیزی نیاز داریم و چه حسی موجب شده تا به مرگ فکر کنیم؟ فانتزی های خودکشی به ما اجازه می دهند تا احساسات منفی خود را بروز دهیم و از ابراز آنها نترسیم، احساساتی که مهم نیست چقدر ترسناک و دردآور هستند بلکه باید به آنها هم مانند سایر نیاز ها توجه شود!

چرا توجه کردن به این خیال پردازی ها مهم است؟

فکرکردن به خودکشی و احساسات منفی به معنی نیاز آن فرد به ایجاد تغییرات واقعی و پایدار در زندگی اش می باشد. انگار که اینگونه خیال پردازی ها روشی امن و ایمن برای ابراز و بیان این احساسات است. خیلی اوقات افراد فکر می کنند با فکر نکردن و سرکوب کردن یک موضوع؛  احساس و نیاز را از بین می برند اما احساسات سرکوب شده هیچ جایی نمی روند و مدام به صورت ناخودآگاه خود را به ما یادآوری می کنند. برای مثال یک مشاور خانواده خوب در مورد مراجع خود اینطور می گفت که او دختری بود که بسیار علاقمند به کارهای هنری بود اما به علت مخالفت خانواده با این موضوع؛ او خیلی سال بود که فهمیده بود هیچ گاه نمی تواند هنر را ادامه دهد و باید شغل فعلی خود را ادامه دهد. اما زمانی که این فرد تحت تراپی قرار گرفت؛ متوجه شد که بیشتر رویا و خیالپردازی های او در مورد مرگ به این صورت است که او تصور می کند؛ فوت کرده است و تمام افراد مشهور و معروف در زمینه هنر؛ بالای سر او هستند و پدر و مادری که افسوس می خورند از اینکه اجازه نداند تا دخترشون خیلی زودتر وارد چنین عرصه ای بشه و امروز دیگر فرصتی برای جبران گذشته نیست.

همانطور که در بالا گفته شد، چنین خیال پردازی هایی به انسان یادآوری می کند که واقعا چه نیازی دارد و باید کدام یک از احساسات خود را جدی بگیرد و تلاش کند تا آنها را ببینید وسرکوب نکند. این فانتزی ها به انسان یادآوری می کنند که زمان تغییر است و وقت آن رسیده که زندگی را آنطوری که خود می خواهند ادامه دهند و به آن چیزی اهمیت دهند که برای آنها مهم و ضروری است؛ نه آنچیزی که مطلوب دیگران است.

چطور می توان این خیال پردازی ها را مدیریت کرد؟

در ابتدا بدانید که براساس تحقیقات انجام شده و نظر مشاور ازدواج خیالات خودکشی بسیار رایج تر از آن چیزی است که فکر می کنید و اگر شما نیز درگیر این افکار هستید در ابتدا بدانید که نیاز به خجالت کشیدن نیست و دوما حتما نیاز هست که این افکار را جدی بگیرید و تلاش کنید تا از نگاه یک روانشناس آگاه آنها را بررسی کنید. بله از داشتن چنین افکاری خجالت زده و شرمگین نشوید اما مسئولیت آن ها را به عهده بگیرید و اجازه ندهید تنها افکاری باشند که چند وقت یکبار شما را غرق خود می کنند. در انتها یکی از راهکارهای خوبی که کمک می کند نسبت به خود شناخت بیشتری پیدا کنید این است که هر وقت افکار خودکشی به سراغتان آمد از خود سوالات زیر را بپرسید:

یک) چه اتفاقی افتاد که چنین فکری به سر من آمد؟ یا اینکه من داشتم به چه چیزی فکر می کردم که چنین اتفاقی افتاد؟

دو) آیا اتفاق بد و ناگواری افتاده است که من به مردن فکر می کنم؟ آیا واقعا اتفاق دردرناک وسختی است یا اینکه من اینطور فکر می کنم؟

سه) چه چیزی مانع این می شود که من در روابط؛ کار و شغلم آن چیزی که واقعا هستم را بروز ندهم؟ چطور می توانم جلوی بی مسئولیتی خودم را بگیرم؛ بدون اینکه خودم را تخریب کنم؟

با پرسیدن این سوالات می توانید بیشتر از قبل نسبت به خود و احساسات تان شفاف شوید و اجازه ابراز کردن به آنها بدهید.

سخن پایانی

اگر بعد از خواندن مقاله بالا فکر می کنید که نیاز به کمک دارید؛ خوب است تا به یکی از کلینیک روانشناسی مراجعه کنید و از حضور درمانگران متخصص کمال استفاده را ببرید. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در شهر تهران؛ مطب روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن روانشناسانی متخصص؛ آماده کمک و همراهی با مراجعین عزیز است. حواستان باشد که روزهای سخت و ناراحت کننده همیشه هستند اما بی توجهی به آن ها و احساسات خود در آن لحظات موجب می شود تا مدام در ذهن و روان ما تکرار شوند. پس به جای سرکوب کردن احساسات تان؛ تلاش کنید تا آنها را ببیند و از آنها کمک بگیرید تا مسیر منحصر به فرد خود در زندگی را پیدا کنید. اگر این روزها احساسات ناراحت کننده، شما را از پای درآورده اند؛ بدانید که شاید این احساسات برای شما تازگی داشته باشند و برایتان عجیب باشند یا حتی فکر کنید که تنها شما درگیر چنین مسائلی هستید اما از نگاه یک روانشناس حاذق، هیچگاه اینگونه نیست، چراکه طبیعتا شما اولین مراجع او نیستید به همین دلیل به علم اعتماد کنید و اجازه دهید تا درمانگر به شما کمک کند. به خودت و درمانگرتان فرصت دهید و بگذارید تا زندگی را آنطوری که هست زیست کنید. در اتاق درمان با ترسها و آسیبهای خود روبرو شوید و زندگی خودتان را خودتان اداره کنید. اجازه ندهید تا ترسهای تان زندگی کردن را از شما بگیرند. درست است که زندگی سخت است و فراز و نشیب های خود را دارد اما به شما قول می دهم اگر با آنها روبرو شوید و به سمت خوب شدن قدم بردارید زندگی روی خوب خود را به شما نشان می دهد و هیجانات منفی و ناخوشایند از شما دور می شوند و شما احساس زنده بودن می کنید. در نتیجه اجازه دهید شما زندگی خود را کنترل کنید نه اینکه ترسهای تان شما را کنترل کنند.

 

 

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.