مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

یک خانواده ناسالم چه ضرباتی را به فرزند خود وارد می کند؟

فکر کردن به خانواده و محیطی که آن را تجربه کرده ایم می تواند احساسات و هیجان های گوناگونی را در ما بیدار کند.  فکر کردن به خانواده و محیطی که آن را تجربه کرده ایم می تواند احساسات و هیجان های گوناگونی را در ما بیدار کند. شرایط کودکی هرشخصی مطمئنا متفاوت با فرد دیگری است. اگر فردی در زمان کودکی درمحیطی آرام و پر از آرامش رشد کرده باشد طبق نظر مشاوران خانواده  با یادآوری گذشته لبخندی از رضایت بر لب هایش پیدا می شود و اگر در یک خانواده ناسالم پرورش یافته باشد با فکرکردن به آن روز ها احساسات ناخوشایندی را تجربه می کند. گاهی اوقات هم تجربیات می تواند ترکیبی از خاطرات خوب و بد باشد که موجب بیدار شدن احساسات متضاد در ما شود.

افرادی که در یک خانواده سمی و مخرب بزرگ شده اند چگونه رفتار می کنند؟

اگر تجربه زندگی کردن در یک خانواده سمی و ناسالم را داشته باشید، احتمال دارد که هیجانات واحساسات منفی و ناخوشایند آنقدر جدی باشد که تعامل و ارتباط برقرار کردن  با خانواده و فکر کردن به آن ها موجب بهم ریختگی عاعطفی جدی در شما شود. این بهم ریختگی می تواند به این صورت خود را نشان می دهد که برای مثال با تماشای یک فیلم خانوادگی و ارتباطات صمیمی آن ها با یکدیگر؛ احساسات عجیبی از جمله خشم، غم، عصبانیت و حتی افسوس را تجربه می کنید یا حتی این تشویش می تواند به نقطه ای برسد که وقتی در بین جمع دوستانتان هستید و آن ها در مورد خانواده خود صحبت می کنید تحمل شنیدن ندارید و سعی می کنید تا بحث را عوض کنید.

ویژگی های یک خانواده ناسالم

*نیاز های اساسی کودک جدی گرفته نمی شوند!

هریک از ما به این موضوع آگاه هستیم که هیچ کس کامل و بی عیب نیست.یک  خانواده می تواند سالم باشد اما نتواند بهترین ها را در اختیار کودک قرار دهد اما همین خانواده تمام تلاشش را می کند تا به نیاز های اصلی فرزند خود مانند خوارک، پوشاک، نیاز عاطفی و.. توجه  داشته باشد؛ توجه داشته باشید که چنین خانواده ای ناسالم نیست! اعضای یک خانواده حامی و پشتیبان باید نیازهای اساسی را تا حد معقول و تا جایی که امکان دارد فراهم کند.

*شما به عنوان فرزند تحت کنترل قرار دارید!

در یک خانواده ناسالم و سمی براساس نظر مشاوران ازدواج و تحقیقات، این احتمال وجود دارد که اعضا؛ تلاش کرده باشند تا قسمت های اصلی و مهم زندگی شما؛ مانند: روابط فردی، اجتماعی و تصمیمات کاری تان را کنترل کنند. آنها ممکن است این پیام را به شما داده باشند که تنها زمانی که بر اساس انتظارات و خواسته های آن ها عمل کرده باشد از شما راضی خواهند بود و شما را دوست خواهند داشت.

*برخورد و تنبیه شدید

 

برای تربیت درست و رشد شخصیت یک کودک بنا برگفته مشاور و روانشناسان، گاهی نیاز است که با او جدی برخورد شود و در مورد اشتباهی که انجام داده است به او تذکر داده شود. اما همانطور که گفته شد این انتقادات سازنده است و بر رفتار نادرست کودک متمرکز است نه بر کل شخصیت او! تصور کنید کودک شما کار اشتباهی را انجام داده است، به نظر شما اگر به او بگویید که مثلا باید بیشتر دقت کند تا سری بعد گلدان دیگری را نشکند بهتر است یا اینکه کل شخصیت او را هدف قرار دهید و بگویید که چقدر دست و پا چلفتی است. در یک خانواده سالم و امن کودکان هرگز احساسات بد و ناخوشایندی مانند حقارت و شرم را تجربه نمی کنند!

سایر ویژگی های یک خانواده سمی!

*در چنین خانواده ای فضای گفت و گو و شنیدن یکدیگر وجود ندارد و اعضا همدل نیستند و یکدیگر را تحقیر می کنند.

* خانواده همیشه در کارهای همدیگر دخالت می کنند و بر روی یکدیگر کنترل دارند؛ آن ها به هم اعتماد ندارد!

* مشاجره ها و جرو بحث های اعضا به جایی رسیده است که احساس نفرت به یکدیگر پیدا کرده اند .

* عینک بدبینی بر چشمان اعضا گذاشته شده است و مدام در پی عیب جویی و انتقاد غیر سازنده از یکدیگرهستند.

* در یک خانواده کنترل گر ناسالم بر اساس دیدگاه یک روانشناس خانواده خوب شما هیچ چیز را خودتان انتخاب نکرده‌اید؛ مانند رشته تحصیلی، شغل و یا حتی انتخاب همسر بلکه همه چیز به شما تحمیل شده است.

 

* می‌ترسید از اینکه مسائل و دغدغه هایتان را با خانواده خود در میان بگذارید؛ پس شروع می کنید به پنهان کاری و سرکوب کردن احساسات خود! شما در چنین خانواده ای خودتان نیستید و مدام سعی می کنید تا برنده باشید و از شکست خوردن می ترسید.

* دریک خانواده ناسالم؛ کمترمورد مهربانی وعطوفت قرار می گیرید.

* متاسفانه در چنین خانواده ای سلامتی شما (چه جسمی و چه روانی) خیلی در اولویت نیست.

* از ویژگی های یک خانواده سالم در دسترس بودن است و برعکس آن‌؛ یک خانواده ناسالم، در دسترس شما نیست. در مورد شما کنجکاو نیست و خیلی پیگیر برنامه و کارهای شما نمی باشد.

* افراد خانواده ناسالم علائمی از افسردگی و پرخاشگری را نشان می دهند. آن‌ها درگذشته مانده اند و حسرتش را می‌خورند و به آینده با عینک بدبین‌ نگاه می کنند.

* در یک خانواده ناسالم؛ مادرمسئولیت تمام کارهای خانه را دارد و به نوعی تمام وقت خانه دار است و کار خاصی با فرزندان وهمسر خود ندارد.

سخن پایانی

 

اگر فکر می کنید محیط خانوادگی ناسالم شما به قدر کافی روان شما را تحت فشار قرار داده است و به اندازه کافی آسیب خورده اید بهتر است تا با یک روانشناس خانواده خوب وقت مشاوره بگیرید و جلسات تراپی خود را آغاز کنید. از بهترین مراکز روانشناسی تخصصی می توان کلینیک روانشناسی انتخاب نو را نام برد که با داشتن روانشناسانی به نام آماده کمک به شما می باشد.

 

نویسنده: محدثه بیاتی

 

تلفن : 22593216 22795735

 

آدرس : قیطریه بلوار کاوه جنوب نرسیده به خیابان دولت نبش کوچه اخلاقی غربی پلاک 29 طبقه3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.