مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

پنج ویژگی یک خانواده موفق چیست؟

داشتن یک خانواده خوب رامی توان آرزوی هر فرد سالمی دانست، چرا که خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی، نقشی فراموش نشدنی بر اعضا خود دارد. خانواده می تواند سرنوشت اعضا خود را رقم بزند و آنها را به سمت اتفاق های خوب یا بد هدایت کند.  

 داشتن یک خانواده خوب رامی توان آرزوی هر فرد سالمی دانست، چرا که خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی، نقشی فراموش نشدنی بر اعضا خود دارد. خانواده می تواند سرنوشت اعضا خود را رقم بزند و آنها را به سمت اتفاق های خوب یا بد هدایت کند. هر چند که جدا از خانواده، جامعه هم برای سرنوشت اعضا خود، نقشی مهم ایفا می کند. از اهمیت خانواده از دید یک روانشناس قبل ازدواج می توان به این مورد اشاره کرد که تنها نهادی است که تشکیل دهنده نهاد های اجتماعی است. اگر خانواده بتواند اعضایی قوی، مسئولیت پذیر و کارآمد تربیت کند، می تواند نقش بسیار بسزایی بر نهاد های اجتماعی داشته باشد.

یک خانواده موفق چه شکلی است؟

ازجمله ویژگی ها مهم یک خانواده موفق توجه به نیازهای اعضای خود است. البته که نیاز ها بر اساس نظر مشاوران خانواده، طبق مراحل رشد تغییر می کنند و در هر سنی یک سری موارد مهم هستند. وظایف خانواده با تغییر شرایط و موقعیت تغییر می کند. طبق تحقیقات هر چه یک خانواده قابلیت انعطاف و تغییر پذیری بیشتری داشته باشد دارای سلامت بیشتری است. اگر تمایل دارید تا بیشتر با ویژگی های یک خانواده شاد و سالم آشنا شوید لطفا به خواندن ادامه دهید.

یک) دیدن مسائل و حل کردن آنها

عدم توجه به مشکلات، موجب تداوم آنها می شود. برای ادامه یک راه، باید مسائل راه را دید و برای حل کردن آنها چاره ای اندیشید.در یک خانواده موفق  براساس نظر یک مرکز مشاوره خوب سعی در حل کردن مسائل است و با کمک به یکدیگر و تحلیل راه حل ها، سعی می کنند تا در کنار یکدیگر باشند نه در مقابل هم! دلیلی که موجب مهم بودن این ویژگی می شود این است که به اعضا قوت قلب می دهد و این پیام را می دهد که تحت هر شرایطی کنار یکدیگر هستند.

دو) ارتباطات قوی

ارتباط از طریق کلامی  و غیر کلامی توسط اعضای خانواده صورت می گیرد و برقراری ارتباط موثر و کاربردی از ویژگی های خانواده موفق و پایدار است. خانواده هایی که می توانند با یکدیگر راحت باشند و احساسات خود را بدون ترس بروز دهند در حل مشکلات اجتماعی بهترعمل می کنند. این را باید دانست که ارتباط، شاه کلید هر چیزی است و امروزه جدا از هوش عقلی، هوش هیجانی هم بسیار مهم و حائز اهمیت است و چه بسیار افرادی که به واسطه هوش هیجانی زیاد زندگی بهتری را تجربه می کنند.

سه) واکنش های موثر و مفید

پاسخ ها و واکنش های مفید در یک خانواده موفق به معنی، ابراز احساسات اعضا نسبت به یکدیگر به شیوه ای صحیح و کارآمد است. منظور از این جمله این است که اعضا خانواده با یکدیگر احساس راحتی کنند و در شرایط مختلف به راحتی هیجانات مختلفی خود مانند؛ خشم،غم، عشق و.. را بدون ترس بیان کنند. خانواده هایی که نمی توانند به راحتی ابراز احساسات کنند مطمئنا در مسیر اشتباهی قرار می گیرند.

چهار) همکاری ومشارکت

مشارکت و همکاری به معنی چگونگی ابراز علایق و ارزش قائل شدن نسبت به فعالیت و کارهای اعضای خانواده است.کم یا زیاد شدن این مشارکت ها می تواند باعث بروز مشکل در خانواده شود و باید گفت که نشان دادن علاقه و ارزش دادن به فعالیت های افراد خانواده برای کارکرد سالم و مفید یک خانواده موفق لازم و ضروری است .

پنج) تمرکز بر رشد و پیشرفت

افرادی که یکدیگر را دوست دارند، موجب رشد و پیشرفت یکدیگر می شوند و یکدیگر را به سمت موفقیت هول می دهند اما افرادی که معنی عشق درست را نمی دانند مدام یکدیگر را محدود می کنند و مانع رشد یکدیگر می شوند. در یک خانواده سالم افراد پشت بکدیگر هستند و برای شادی و رضایت یکدیگر تلاش می کنند و سعی نمی کنند تا بال پرواز یکدیگر را بچینند. در خانواده های موفق، از فرزندانان مراقبت و حمایت می شود و با این توجه در بین اعضا انتظارات بالایی را ایجاد می کنند؛ چرا که با برخورد صحیح به فرزندان می گویندکه بسیار با ارزش هستند و باید به خود به عنوان یک انسان احترام قائل باشند. همین مسئله موجب می شود تا کودکانانی که در چنین خانواده هایی رشد می کنند بتوانند در فعالیت های مدرسه و دیگر فعلایت های زندگی روزمره مشارکت داشته باشند و بیشتر مستعد شادی هستند. از ویژگی های یک خانواده سالم این است که والدین علاوه بر اینکه بر فرزندان خود عشق می ورزند با یکدیگر نیز مهربان و دلسوزهستند.

سخن پایانی

یک خانواده سالم یک خانواده بدون مشکل نیست، بلکه خانواده ای است که مشکلات را می بیند و از حضور آنها نمی ترسد. چرا که می داند که مشکلات را میتوان حل کرد و از سر راه برداشت. اگر تحت شرایطی هستید که حس می کنید خانواده تان دیگر مثل سابق خوشحال نیست بهتر است تا از مشاوره روانشناس کمک بگیرید و برای حل کردن آن قدمی بدانید. این را بدانید که از مسائل نباید ترسید، بلکه باید آنها را دید و حل کرد. اگر تصمیم گرفته اید تا در یک مرکز مشاوره حضور پیدا کنید می توانید کلینیک روانشناسی انتخاب نو را انتخاب کنید و پا در مسیر پر رمز و راز جلسات مشاوره بگذراید!

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 22795735

 

آدرس : قیطریه بلوار کاوه جنوب نرسیده به خیابان دولت نبش کوچه اخلاقی غربی پلاک 29 طبقه3

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.