مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

بررسی اثرات گریه از دیدگاه روانشناختی

گریه کردن یکی از طبیعی ترین واکنش های طبیعی در مواجهه با فراید های احساسی و رفتاری می باشد .   گریه کردن یکی از طبیعی ترین واکنش های طبیعی در مواجهه به فراید های احساسی و رفتاری می باشد . در بسیاری از موارد از نظر مشاوره روانشناسی افراد برای بروز احساسات درونی خود نیاز دارند تا گریه کنند . توجه به این نکته ضروری می باشد که گریه کردن با اشک ریختن تفاوت دارد . اشک ریختن می تواند در اثر محرک هایی مانند گرد و غبار یا خرد کردن پیاز اتفاق بیفتد ، اما گریه کردن یک واکنش احساسی و روان شناخی می باشد که زمانی که فرد احساساتش جریحدار شده اتفاق می افتد . گاهی گریه کردن به اندازه یک نسخه پزشکی می تواند موثر باشد و فرد به وسیله آن ناراحتی و غم خود را برون ریزی می کند . بسیاری از متخصصین معتقد هستند افرادی که از گریه کردن خود جوگیری می کنند باعث می شوند تا به خود صدمه بزنند .

گریه کردن بر چه چیز هایی تاثیر گذار است ؟

-        بهبود افسردگی : همان گونه که می دانید افرادی که دچار افسردگی هستند با احساس غم و اندوه معمولا بسیار آشنا هستند . در مراکز مشاوره گریه کردن به عنوان یک شیوه درمانی به افرادی که دچار افسردگی هستند پیشنهاد می شود . اشک ریختن سطح منگنز بدن را کاهش می دهد . منگنز بر خلق و خو اثر مستقیم دارد و باعث ایجاد آرامش در افراد می شود و سطح افسردگی در آنها را کاهش می دهد .

-        کاهش استرس : یکی دیگر از فواید گریه کردن کاهش استرس می باشد . ترکیباتی که در زمانی که برای ما موضوعی استرس آور ایجاد می شود در بدن تجمع پیدا می کند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و فرآیند های آسیب زای بیولوژیکی می شود . این ترکیبات با اشک خارج می گردند و همین مسئله باعث کاهش استرس در افراد می شود . سرکوب گریه باعث افزایش استرس در بدن می گردد .

-        تقویت روحیه : وقتی گریه کردن باعث کاهش افسردگی و استرس شود ، به بهبود روحیه فرد کمک می کند ، ضمت آن که بر اساس تحقیقاتی که مشاوران خانواده انجام داده اند واکنش اطرافیان به ویژه خانواده تاثیرات زیادر در احساسات فرد پس از گریه کردن دارد . معمولا افرادی که زمان گریه کردن مورد حمایت اطرافیان هستند پس از گریه کردن آرامش بیشتری را در اثر حمایت عاطفی و دلداری اطرافیان تجربه می کنند نسبت به کسانی که به خاطر گریه کردن مورد تمسخر قرار می گیرند .

-        بد تر شدن حال روحی : وقتی فرد در زمان و مکان نا مناسب و در حضور کسانی که واکنش منفی به گریه کردن نشان می دهند ، گریه می کنند ، احساسات بدتری را تجربه می کنند . گریه کردن در کنار نزدیکان و دوستانی که ما را حمایت می کنند مفید است اما در محل کار یا محیط های جدی فقط باعث ایجاد احساسات شدید منفی می گردد .

-        ایجاد پیوند عاطفی : وقتی در حضور فردی گریه می کنیم نزدیکی خود را به طرف مقابل نشان می دهیم . تحقیقات در بین زوجینی که برای مشاور قبل ازدواج مراجعه می کنند و توانایی این را دارند که احساسات عمیق خود را در مقابل هم بروز دهند و حتی گریه کنند ، نشان می دهد این زوجین می توانند پیوند نزدیکی با یکدیگر ایجاد کنند . گریه کردن این پیام را می رساند که ما با طرف مقابل احساس نزدیکی می کنیم . زیرا معمولا هیچ کسی تمایل ندارد ضعف و ناتوانی خود را به غریبه نشان دهد .

-        کمک می کند به چیزی که می خواهیم دست یابیم : گاهی گریه کردن می تواند روشی برای رسیدن به یک خواسته خاص باشد . گریه کردن حتی اگر با آگاهی و با نیت خاص نباشد ، باعث می شود تا خشم طرف مقابل فروکش کند و در مقابل خواسته ما نرمش نشان دهد . تجربه نشان داده در زمان کشمکش زمانی که یکی از طرفین گریه می کند ، خشم طرف مقابل کاهش پیدا می کند .

-        سطح هورمون های جنسی : هر چه هورمون های جنسی از جمله تستوستون یا همان هورمون جنسی بیشتر باشد ، احتمال گریه کردن کمتر است و تحقیقات نشان داده هورمون تستوستون اثر بازدارندگی در گریه کردن دارد .

-        اثرات فیزیکی : زمانی که گریه می کنیم ، این عمل نه تنها فقط یک عمل احساسی می باشد ، بلکه یک عمل فیزیکی نیز هست . سر درد ، ورم کردن پوست ، آبریزش بینی و لرزش بدن بخشی از اثرات فیزیکی  هستند که در اثر گربه کردن ایجاد می شود . در واقع گریه کردن برای بدن یک کار سنگین است که در نهایت باعث ایجاد حس آرامش در فرد می شود اما وقتی گریه می کنیم ضربان قلب افزایش می یابد و میزان تعرق نیز بیشتر می شود که باعث برانگیختگی زیادی در بدن می شود .

-        دفع سموم بدن : اشک به دفع سموم بدن ککمک می کند . بسیاری از شیمیدانان بر روی انواع اشک مطالعات گسترده ای انجام داده اند که در آن متوجه تفاوت میزان سم زدایی اشکی که در اثر فشار روانی ریخته می شود و اشکی که با خرد کردن پیاز ایجاد می شود ، شوند .

-        کاهش احساس درد : گاهی زمانی که درد های جسمی بر ما حاکم می شود ، قطرات اشک از چشم ما سرآزیر می شوند . در واقع این اشک ریختن نوعی راهکار بدن برای کاهش احساس درد می باشد . اشک ریختن باعث آزاد شدن هورمون های اکسی توسین و اندروفین می شود که این هورمون ها کاهش دهنده احساس درد و ایجاد کننده احساس آرامش می باشند .

نویسنده : غزاله البهشتی


تلفن : 22593216 22795735

 

آدرس : قیطریه بلوار کاوه جنوب نرسیده به خیابان دولت نبش کوچه اخلاقی غربی پلاک 29 طبقه3

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.