مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

اهمیت بهداشت روانی زوجین در ازدواج

برای ازدواج ملاک های زیادی با اهمیت می باشد که دختر و پسری که قصد ازدواج دارند باید به آن توجه کنند .


برای ازدواج ملاک های زیادی با اهمیت می باشد که دختر و پسری که قصد ازدواج دارند باید به آن توجه کنند . وجود ابلوغ فکری ، بلوغ جسمی ، بلوغ اجتماعی ، بلوغ جنسی، بلاغ اقتصادی از مواردی می باشد که معمولا به آن توجه می شود ، اما از نظر مشاور قبل ازدواج میزان سلامت و بهداشت روانی از مهمترین ملاک های ازدواج می باشد که میزان کیفیت زندگی زوجین را مشخص می کند . زمانی که دختر و پسری برای ازدواج اقدام می کننند باید درباره سلامت روان طرف مقابل تحقیق کرده و از وجود مشکلات احتمالی آگاه شوند . عدم سلامت روانی باعث بروز مشکلات زیادی در زندگی زناشویی می شود که حتی ممکن است زندگی زوجین را خیلی زود به بن بست برساند . در این مطلب سعی بر آن داریم تا بهداشت روان را مورد بررسی قرار داده و  فاکتور هایی که نشان دهنده داشتن بهداشت روانی برای ازدواج می باشد را بیان کنیم .

سلامت روان چیست ؟

احساسات ، شرایط روانشناختی و رفتار اجتماعی ، سلامت روان را شامل می شوند ، سلامت روان بر نحوه عملکرد و تفکر افراد در زندگی تاثیر گذار است . سلامت روانی در تمام مراحل زندگی تاثیر گذار است و یکی از مهمترین بخش ها در ازدواج می باشد . بسیاری از زوجینی که به مشاوره روانشناسی مراجعه می کنند تعریف دقیق و صحیحی از بهداشت روانی ندارند و همین مسئله باعث می شود تا نتوانند معیار درستی در انتخاب همسر داشته باشد . طی تحقیقاتی که سازمان بهداشت جهانی برای سلامت روان انجام شده ، حالتی از بهزیستی که فرد نسبت به توانایی های خود آگاه است و توان مقابله با نگرانی ها ، استرس ها و مشکلات معمول زندگی را دارد ، تعریف سلامت روان می باشد . بررسی سلامت روان نیاز به توجه به نکاتی دارد که هر یک میزان سلامتی فرد و توان مدیریت یک زندگی مشترک را نشان می دهد .

نکات نشان دهنده سلامت روان

1-     احترام : یکی از اولین و اصولی ترین نکات نشان دهنده سلامت روان در افراد احترامی می باشد که فرد برای خود و دیگران قائل است . فردی که برای ارزش های فردی خود و دیگران احترام قائل می باشد ، از سلامت روان برخوردار است . این احترام نشان دهنده میزان عزت نفس در فرد و توانمندی وی در برخورد با اطرافیان است که برای ازدواج مسئله مهمی می باشد .

2-    شناخت محدودیت ها : فردی که واقع بین است و محدودیت های خود را در زمینه های مختلف می شناسد از سلامت روانی بر خوردار می باشد . این افراد از نظر مشاوران خانواده نقاط قوت و ضعف خود را می شناسند و می توانند تعامل مناسبی با اجتماع و جهان بر قرار کنند . در زمینه ازدواج بررسی این مسئله که فرد چقدر نسبت به محدودیت های خود آگاه است و به چه میزان با آن کنار می آید از موار با اهمیت در انتخاب همسر مناسب می باشد .

3-    توجه به نیاز های اولیه : نیازهای جسمانی و روانی در زندگی بسیار با همیت می باشد ، بهداشت روانی نیاز به دانستن و ارزش دادن به نیاز های اولیه است . همه انسانها به شکل معمولا تحت تاثیر نیاز های اولیه خود هستند و ارضاء یا محرومیت از این نیاز ها ، رفتار آنها را تغییر می دهد . از نظر روانشناسان ، نیاز های جسمی و روانی هر فرد نسبت به سن وی تشخیص داده می شود و برای ازدواج بررسی این که فرد چگونه نیاز های اولیه خود را بر طرف می کند بسیار با اهمیت است ، زیرا نشان دهنده میزان رضایت فرد در زندگی می باشد .

4-    واکنش در مشکلات زندگی : این امری انکار نا پذیر است که همه زندگی ها و همه زوجین در زندگی مشترک خود دچار چالش ها و مشکلات مختلفی می شوند . توانمدی فرد در مقابله با مشکلات زندگی یکی از فاکتور های با اهمیت به شمار می آید زیرا پس از ازدوا مسئولیت ها و چالش های زندگی بیشتر شده و فرد باید بتواند با این مشکلات به شکل اصولی و صحیح مقابله کند . متخصصین در مراکز مشاوره برای ارزیابی توانمندی افراد در واکنش به مشکلات زندگی از شیوه مصاحبه و تست های روانشناسی استفاده می کنند .  

5-    میزان اعتماد به نفس : دیدگاهی که فرد نسبت به خودش دارد و نزدیکی آن با آنچه که هست میزان اعتماد به نفس فرد را نشان می دهد . هر چه تفاوت این دو نقطه با یکدیگر بیشتر باشد ، سطح سلامت روانی فرد نیز پایین تر خواهد بود زیرا فردی که دارای اعتماد به نفس مناسبی است از کمبود ها و نقاط مثبت و منفی خود آگاه است و می تواند در جهت بهبود شرایط آنها را تقویت کند . اعتماد به نفس بالا ، یا اعتماد به نفس پایین بر عملکرد اجتماعی فرد تاثیر منفی دارد و بسیار مخرب می باشد .

6-    روابط خانوادگی و دوستانه : فردی که روابط خانوادگی و دوستانه خوبی دارد یعنی مهارت های ارتباطی خوبی داشته و این مهارت در موفقیت در زندگی مشترک نقش بسیار ارزشمندی دارد ، فردی که مهارت های بین فردی را بلد است با همسر خود ارتباط خوبی داشته و نسبت به سایر اعضاء خانواده و دوستان صحیح عمل می کند . به همین دلیل بررسی روابط خانوادگی در نشان دادن سلامت روانی فرد بسیار با اهمیت می باشد . فردی که توان بر قراری ارتباط با خانواده خود را ندارد در ارتباط با همسر و خانواده وی نیز دچار مشکلات فراوانی خواهد شد .

آگاهی از نکات سلامت روان به شما کمک می کند تا برای ازدواج آگاهانه تر تصمیم بگیرید اما کمک گرفتن از مشاوران و روانشناسان در این مسیر نقشی بسیار کارآمد دارد که می تواند به شما کمک کند تا چنانچه در بخشی از موارد عنوان شده مشکل دارد با بر طرف نمود آن زندگی مشترک خوب و با آرامشی را تجربه کنید .


نویسنده : غزاله البهشتی

 

تلفن : 22593216 22795735

 

آدرس : قیطریه بلوار کاوه جنوب نرسیده به خیابان دولت نبش کوچه اخلاقی غربی پلاک 29 طبقه3

   

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.