مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

گام های باز سازی خود پس از جدایی و طلاق

هنگام به هم خوردن یک رابطه عاطفی مهم ، معمولا افراد احساسات دردناکی را تجربه می کنند که روالی طبیعی می باشد .  هنگام به هم خوردن یک رابطه عاطفی مهم ، معمولا افراد احساسات دردناکی را تجربه می کنند که روالی طبیعی می باشد . از نظر مشاور خانواده ایرانی کسانی که پس از قطع رابطه هیچ رنجی را تجربه نمی کنند ، یا پیش از جدایی با رنج و درد خود کنار آمده اند و یا هنوز درد و رنج ناشی از جدایی به سراغشان نیامده است ، زیرا این احساس ، احساسی می باشد که افراد باید آن را به رسمیت شناخته و از آن عبوری موفق داشته باشند تا به سلامتی روانی دست پیدا کنند . درد یکی از طبیعی ترین زبان ها می باشد که به ما می گوید چیزی درون ما نیاز به توجه و رسیدگی دارد و بدون توجه این درد تبدیل به مشکلات دیگر در فرد شده و آینده وی را تحت تاثیر قرار می دهد . فرایند بازسازی خود پس از جدایی یک فرایند مشخص و قابل پیش بینی می باشد که افراد با استفاده از آن می توانند التیام یافته و زندگی طبیعی خود را از سر بگیرند .

بسیاری از افراد در زمان شروع زندگی مشترک و مراجعه به روانشناس قبل ازدواج هیچ تصوری درباره زمانی که دچار جدایی شوند ندارند و معمولا سعی می کنند تا مهارت های زندگی مشترک را بیاموزند . اما پس از بروز طلاق و جدایی افراد متوجه می شوند تا باید به بخش هایی از وجود خود توجه نمایند که تا کنون به آن فکر نکرده اند . هر چند گام های باز سازی خود پس از جدایی عاطفی ممکن است برای افراد سخت و دردناک باشد ،اما متخصصین می توانند به شما این اطمینان را بدهند که پس از برداشتن گام های موثر و قوی در راه باز سازی خود شما می تواند به قله زیبای آرامش و امنیت روانی دست پیدا کنید . یکی از مهمترین سوالی که معمولا افراد در این مسیر می پرسند ، زمان رسیدن به باز سازی کامل است ؟ برای پاسخ به این سوال افراد باید به خود و توانایی های خود دقت کنند ، معمولا بین یک سال برای رسیدن زمان لازم است که در فرخی از افراد کمتر و در برخی بیشتر است .

گام های باز سازی خود

1-    مقابله با انکار : زمانی که هر فردی با درد و رنجی بیش از توان خود رو به رو می شود ، برای آن که این احساسات وی را زمین گیر نکند آن را به انکار می گیرد . برخی از افراد آنچنان در بخش انکار باقی می مانند که از صعود به قله موفقیت باز می مانند و از هر گونه بهبود و سازگاری رو گردان هستند . این افراد از انکار استفاده می کنند تا مشکل خود را نپذیرند ، در حالی که تا به پذیرش دست پیدا نکنند نمی توانند قدم های بعدی را بر دارند .

2-    مقابله با ترس : گام دوم در باز سازی خود پس از یک جدایی عاطفی مقابله با ترس می باشد . ترس احساسی است که پس از انکار به سراغ افراد می آید . این افراد احساس می کنند توانایی قدم گذاری در راه بهبود را ندارند زیرا خود را فردی آسیب دیده و ضعیف می دانند که توان اقدام برای کاری را ندارند . در بسیاری از موارد این افراد حتی از مراجعه به مراکز مشاوره تهرانی نیز اجتناب می کنند زیرا از پیامد های آن دچار نگرانی و اضطراب می شوند .  

3-    پذیرش : زمانی که فرد بخش انکار و ترس گذراند به بخش پذیرش می رسد . میل به زندگی ، ارتباط اجتماعی و احساس ارزشمندی باعث می شود تا زمانی که ما با ضربه ای اساسی رو به رو می شویم آن را پشت سر گذاشته و به سوی زندگی باز گردیم . یکی از نکاتی که مشاور روانشناس به افرادی که دچار جدایی یا طلاق شده اند در این مرحله این است که آنها به محض پذیرش نباید وارد رابطه جدیدی شوند زیرا تعارضات حل نشده ای برای آنها هنوز وجود دارد مه باید پس از مرحله پذیرش به آن رسیدگی شده و پس از آن روابط جدید شکل دهند .

4-    سوگواری : سوگواری یکی از مهمترین مراحل باز سازی خود به شمار می رود ، زمانی که دچار جدایی می شویم یا رابطه عاطفی ما بر هم می خورد یا عزیزی را از دست می دهیم باید بابت این از دست دادن سوگواری کنیم ، در سوگواری افراد ممکن است دچار تغییرات اساسی مثل کاهش یا افزایش وزن و بی خوابی یا پر خوابی شوند که در این مرحله امری طبیعی به شمار می رود .

5-    خشم : مرحله بعدی که فرد را به درمان نزدیک تر می کند خشم می باشد ، بسیاری از افراد پیش از تجربه جدایی تصور نمی کنند که بتوانند تا این حجم از خشم را در خود داشته باشند ، اما این خشم برای بهبود شما مفید و موثر است زیرا به شما کمک می کند تا از لحاظ هیجانی و عاطفی از فردی که جدا شده اید فاصله بگیرید .

6-    رها کردن : رها کردن با وجود سخت بودن باعث می شود تا فرد یک رابطه عاطفی بی سر انجام را پایان بخشد و آمادگی بر قراری با افراد دیگر را پیدا کند . رها کردن برای رشد شخصی امری پر منفعت است و به فرد کمک می کند تا راه خود را پیدا کند .

7-    بازگشت اعتماد به نفس : جدایی و طلاق احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس ما را به شدت مورد آسیب قرار می دهد . پس از گذراندن مراحل بازسازی به شکل مناسب فرد احساس خواهد کرد ، اعتماد به نفس گذشته وی باز گشته و با هویت قوی تری نسبت به قبل می تواند زندگی کرده و دست به انتخاب بزند .

نویسنده : غزاله البهشتی  

 آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.