مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

نحوه برخورد با افراد مبتلا به اختلال خود شیفتگی

خود شیفتگی یکی از اختلالات روانی بسیار مهم می باشد که با دسته افراد نمایشی نیز ارتباط دارد .   خود شیفتگی یکی از اختلالات روانی بسیار مهم می باشد که با دسته افراد نمایشی نیز ارتباط دارد . بر اساس نظر مشاور روانشناس متخصص افرادی که دچار اختلال خود شیفتگی هستند افرادی نیستند که خود را زیاد دوست دارند بلکه افرادی هستند که خود را بسیار مهم می دانند و به شکل بسیار اغراق آمیزی نسبت به توانایی ها و لیاقت خود می اندیشند . از نظر این افراد نیاز ها و خواسته های دیگران ، چه اعضاء خانواده و چه اعضاء جامعه اهمیت زیادی نداشته و جایگاهی ندارد . این افراد معمولا در برخورد با دیگران بسیار رئیس بازی در می آورند و با تحکم و تکبر با بقیه رفتار می کنند و در مقابل نیز توقع احترام و تحسین نیز از نزدیکان دارند . این افراد به شدت در معرض اختلال افسردگی هستند زیرا چنانچه نتوانند انتظاراتی که از خود دارند را بر آورده کنند به شدت دچار ناراحتی و افسردگی می گردند .

این اختلال در مردان شیوع بیشتری نسبت به زنان دارد . این افراد تنها به نظر خودشان اهمیت می دهند و سردی دیگران برای آنها اهمیت ویژه ای ندارد ، این افراد بر اساس نظریه هایی که در روانشناسی ازدواج هست ، افرادی موفق در زندگی مشترک نیستند و به راحتی باعث احساس خشم طرف مقابل می شوند زیرا افراد مبتلا به اختلال خود شیفتگی فاقد احساس گناه و شرم هستند و در مقابل ناراحتی و خشم همسر خود نیز بسیار خونسرد عمل می کنند و این افراد معمولا احساسات خود را به دیگران نشان نمی دهند و همدلی و همدردی بسیار پایینی دارند .

چگونه با خود شیفته ها برخورد نماییم ؟

-         تفاوت های را بپذیرید :  شخصیت افراد با یکدیگر تفاوت دارد و هیچ فردی مانند دیگری فکر و رفتار نمی کند ، پس بهترین روش برای برخورد با افرادی که دچار اختلال خود شیفتگی می باشند نیز پذیرش تفاوت و ایجاد راه های تعامل با آنها به جای مبارزه برای تغییر آنهاست .

-         احساس نا امنی آنها را درک کنید : درک دلایلی که باعث می شود تا فردی دچار اختلال خود شیفتگی گردد به شما کمک می کند تا احساس بهتر نسبت به آنها داشته باشید . این افراد معمولا در مکالمه با مشاور خانواده حضوری احساس نا امنی که از محیط اطرافشان دارند را به راحتی بروز می دهند و بیان می کنند که دلیل رفتارشان مشکلات شخصی با اطرافیان نیست بلکه احساس نا امنی می باشد که در خود دارند .  

-         توقع تایید از افراد خود شیفته نداشته باشید : ارتباط معمولا بر اساس یک رابطه دو سویه از طرف دو طرف حمایت می شود و به شکلی می توان گفت افراد در رابطه تلاش می کنند تا برد برد باشند اما رابطه با افراد خود شیفته این گونه نیست و معمولا این افراد برای شادی و رضایت شما تلاشی نمی کنند بنا بر این چنانچه می خواهید در رابطه با فردی خود شیفته باشید ، نمی توانید از آنها توقع درک و یا تایید داشته باشید .

-         رابطه خود را مرز بندی کنید : در مطب روانشناس به افرادی که با افراد مبتلا به اختلال خود شیفتگی ارتباط دارند پیشنهاد می شود تا برای خود در ارتباط با آنها مرزی تعیین کنند و آن را حفظ نمایند . افراد خود شیفته تمایل زیادی به کنترل کردن افراد و به چالش کشیدن مسائل و زندگی اطرافیان دارند و داشتن یک مرز مشخص با آنها ضروری می باشد .

-         یاد بگیرید به موقع از آنها دور شوید : ارتباط با فردی که دچار اختلال شخصیت می باشد راحت نیست . این افراد رفتار بی رحمانه ای با دیگران دارند و چنانچه احساس می کنید نمی تواند احترام خود را در رابطه با آنها مخصوصا رابطه عاطفی ، نگه دارید ، سعی کنید تا به موقع از آنها دور شوید ، زیرا در غیر این صورت آسیب های جبران ناپذیری خواهید دید .

دلایل بروز اختلال خود شیفتگی

 عوامل بیولوژیکی ، اجتماعی و روانی در بروز اختلال خودشیفتگی یافته شده اند اما در تحقیقاتی که در دنیا برای یافتن دلایل این اختلال انجام شده هنوز نتوانسته دلیل اصلی و کلیدی آن را بیابد . بسیاری از روانشناسان بر این اعتقاد هستند که سبک فرزند پروری غلط عامل اصلی بروز این اختلال می باشد . والدینی که بیش از اندازه به خواسته های کودک بها می دهند و یا بیش از اندازه وی را نا دیده می گیرند احتمال آن که فرزندانی با اختلال خودشیفتگی در بزرگسالی داشته باشند بسیار زیاد است . کودکانی که مورد بی توجهی والدین بوده اند به دلیل حفظ بقا و امنیت خود سعی می کنند تا بیشتر به خود بها دهند و این رفتار آنها نوعی واکنش دفاعی به حساب می آید که در بزرگسالی به خودشیفتگی می انجامد .

نشانه های فرد خود شیفته

1-    خود را جالب تر ، جذاب تر و مهمتر از اطرافیان می دانند .

2-    در گفتگو تنها به صحبت های خودشان توجه دارند و اهمیتی به صحبت های طرف مقابل از خود نشان نمی دهند .

3-    اعتقاد عجیبی به قانون های خودشان دارند و احساس می کنند قانون های اجتماعی فقط برای دیگران وضع شده است و شامل حال آنها نمی شود و خود را ملزم به رعایت هیچ قانونی نمی دانند .

4-    در هر مشکلی خود را بی تقصیر و اطرافیان یا محیط را مقصر می دانند و به هیچ عنوان برای چیزی خود را سرزنش نمی کنند .

5-    چنانچه مسائل بر اساس نظر و مطابق میل آنها پیش نرود به سرعت عصبانی می شود و کنترل خود را از دست می دهند و ممکن است واکنش های غیر قابل انتظاری از خود نشان دهند .

نویسنده : غزاله البهشتی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.