مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

دلایل جویدن ناخن چیست ؟

تقریبا نیمی از کودکان و نوجوانان و برخی از بزرگسالان دچار عادتی به نام جویدن ناخن که به آن اختلال اونیکوفاژی می گویند ، هستند . 

تقریبا نیمی از کودکان و نوجوانان و برخی از بزرگسالان دچار عادتی به نام جویدن ناخن که به آن اختلال اونیکوفاژی می گویند ، هستند . بسیاری از والدینی که به دلیل جویدن ناخن فرزندان خود به مطب روانشناسیمراجعه می کنند به جای توجه به اضطراب و استرس نهفته این عمل از این رفتار کودک آزرده هستند و حتی در برخی موارد دچار خشم و عصبانیت می گردند . به صورت کلی از شایع ترین دلایل جویدن ناخن که منجر به اختلال اونیکوفاژی می گردد ، می توان به استرس و اضطراب اشاره نمود که باعث آسیب های جدی جسمی و روانی در افراد می گردد . البته در تحقیقات جدید مشخص شده افراد بزرگسالی که اقدام به جویدن ناخن خود می کنند ، همواره این عمل را به دلیل اضطراب انجام نمی دهند بلکه این مار نوعی کمال گرایی در آنها می باشد که از احساس نارضایتی و سرخوردگی آنها سرچشمه می گیرد . در این مطلب به تمامی مواردی که باعث می شود فرد اقدام به جویدن ناخن کند اشاره خواهیم نمود و در نهایت راه هایی را برای جلوگیری از این اقدام بیان می کنیم . 

علل جویدن ناخن 

ژنتیک : یکی از چیز هایی که باعث می شود تا فرد اقدام به جویدن ناخن و ابتلا به اختلال اونیکوفاژی داشته باشد ، ژنتیک است . تحقیقات در بین بهترین روانشناس خانوادهنشان داده ارتباط نزدیکی بین افرادی که دچار اختلال اونیکوفاژیهستند و کسانی که در اقوام درجه یک آنها اختلالات خلقی و اضطرابی وجود داشته ، هست . یعنی والدینی که دچار اختلالات روانی می باشند زمینه آن که فرزندانی داشته باشند که ناخن های خود را می جوند بیشتر است . به همین دلیل می توان نتیجه گرفت جویدن ناخن می تواند زمینه ارثی داشته باشد . 

اضطراب : همانگونه که گفتیم از شایع ترین دلایل جویدن ناخن می توان به اضطراب و استرس اشاره نمود . طبق نتایج تحقیقات بین افرادی که عادت به جویدن ناخن دارند ، این عمل به شدت باعث کاهش استرس و تنش این افراد می شود و زمانی که احساس عصبی بودن دارند با حس تنهایی و انزوا به سراغ آنها می آید این عمل باعث ایجاد آرامش در آنها می شود . 

کمال گرا بودن : یکی دیگر از سری افرادی که جویدن ناخن در بین آنها زیاد دیده می شود ، افراد کمال گرا است ، این افراد زمانی که احساس نارضایتی و سرخوردگی می کنند ، دست به جویدن ناخن خود می زنند . افراد کمال گرا معمولا توقعات و انتظارات زیادی از خود و اطرافیان دارند این افراد طبق نظر مشاور قبل ازدواجحتی زمان کمی را از ازدواج و انتخاب خود در رضایت می گذرانند و خیلی زود احساسات کمال گرایانه آنها باعث ایجاد عدم رضایت در زندی شان می شود . ترس درونی و احساس گناهی که این افراد دائما در خود دارند آنها را به سوی اختلال اونیکوفاژییا جویدن ناخن سوق می دهد . 

گرسنگی : گرسنگی یکی از دلایل نا خود آگاهی می باشد که باعث می شود فرد دست به جویدن ناخن بزند . معمولا این عمل اتوماتیک در زمانی که فرد گرسنه است انجام می شود و می تواند به اختلالات دهانی ارتباط پیدا کند .

آسیب های جویدن ناخن 

-       غیر طبیعی شدن ناخن : افرادی که به صورت دائمی اقدام به جویدن ناخن می کنند باعث می شوند تا ناخن های آنها فرمی غیر طبیعی و غیر عادی داشته باشد و حتی گاهی منجر به از بین رفتن کامل ریشه ناخن و در نیامد آن برای همیشه شود . 

-       عفونت دهان : دست انسان همواره مملو از میکروب های مختلف می باشد که البته زیر ناخن ها محل مناسبی برای جمع شدن این میکروب ها می باشد ، زمانی که دست خود را وارد دهان می کنیم به راحتی این میکروب ها وارد دهان شده و باعث التهاب لثه ها و گلو می شود . 

-       کجی دندان : یکی دیگر از عوارضی که می تواند گریبانگیر افرادی شود که عادت به ناخن جویدن دارند ، کج شدن دندان ها می باشد . تغییر شکل ، کجی و حتی شکستگی دندان ار عوارضی است که افراد مبتلا به جویدن ناخن به آن دچار می شوند . 

درمان

تغییرات در سبک رفتاری : چنانچه جویدن ناخن در افراد تحت تاثیر مشکلات روانی باشد ، مراجعه به مشاور روانشناس ایرانی و تغییر در سبک رفتار در زندگی می تواند بر فائق آمدن به این عادت مخرب بسیار تاثیر گذار باشد . در روند تغییر سبک رفتاری ، محرک هایی که باعث می شود تا فرد اقدام به جویدن ناخن کند شناسایی شده و رفتار دیگری جایگزین آن می شود . 

کوتاه کردن ناخن ها : یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از جویدن ناخن ، کوتاه نگه داشتن ناخن ها می باشد ، وقتی ناخن ها کوتاه باشد فرد چیزی برای جویدن نداشته و کمتر به این کار تمایل پیدا می کند . 

استفاده از لاک تلخ : لاک های تلخی در بازار وجود دارد که تلخ بوده و آسیبی به سلامتی شما نمی زند . استفاده از این لاک ها نیز می تواند به افراد کمک کند تا با این عادت خود مبارزه کنند . 

استفاده از دستکش و زدن چسب بر روی ناخن از دیگر مواردی می باشد که متخصصین به افرادی که عادت به جویدن ناخن دارند ، پیشنهاد می کنند ، اما توجه داشته باشید هیچ یک از این روش ها در صورتی که خود فرد اراده به مقابله با این عادت نکند تاثیر گذار نخواهد بود . گاهی قطع کم کم این عمل به فرد کمک می کند تا برای همیشه این عادت مخرب را ترک کند . 

نویسنده : غزاله البهشتی 

 آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.