مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تاثیرات یائسگی بر روان

معمولا دوران قاعدگی زنان پس از 40 سالگی قطع می گردد که به این زمان می گویند زمان یائسگی .   معمولا دوران قاعدگی زنان پس از 40 سالگی قطع می گردد که به این زمان می گویند زمان یائسگی . در این دوران زن توانایی باروری را از دست می دهد و علت آن نارسایی تخمدارن می باشد . سوال بسیاری از زنانی که با متخصص مشاور آنلاین صحبت می کنند این می باشد که آیا یائسگی به غیر از عوارض جسمانی عوارض روانی نیز دارد یا خیر؟ پاسخ به این سوال مثبت می باشد ، تغییرات جسمانی به تغییرات روانی می انجامد که دلیل اصلی آن تغییرات هورمونی می باشد که در بدن زن اتفاق می افتد .  معمولا یائسگی شامل دو مرحله می باشد که مرحله اول مرحله پیش یائسگی نامیده می شود و در این مرحله سیکل قاعدگی در زنان نا منظم شده و به مرور زمان هورمون استروژن کاهش می یابد . در این دوران زنان دچار علائمی همچون ، مشکلات خواب ، گر گرفتگی ، خشکی واژن و نواسانات شدید خلقی می گردند که این علائم معمولا بین 4 تا 5 سال پیش از قاعدگی اتفاق می افتد و پس از یائسگی کامل برخی از این علائم کاهش یافته یا از بین می رود . مرحله دوم مرحله یائسگی کامل می باشد که در آن هیچ قاعدگی دیگر برای زن اتفاق نمی افتد و از علائم طولانی مدت آن می توان به پوکی استخوان و بیماری های قلبی اشاره نمود .

تاثیرات روانی منفی یائسگی

-         کاهش اعتماد به نفس : یکی از اولین تاثیراتی که در بین زنان یائسه مراجعه کننده به مرکز روانشناسی در ایران دیده شده کاهش شدید اعتماد به نفس به دلیل تغییرات جسمانی می باشد . در این دوره چربی های بدن شل شده و زن دچار چاقی ، افتادگی سینه ، خشکی پوست می شود . تمامی این تغییرات باعث می شود تا زن احساس پیری و از دست دادن جذابیت نموده و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد .

-         بروز اختلالات خلقی : پس از یائسگی برخی از زنان دچار تغییرات خلق می شوند که با تماس با تلفن روانشناسی می توانند متوجه شوند علت این تغییرات با توجه به علائم آن از عوارض یائسگی و تغییرات هورمونی می باشد یا به دلیل احساسات درونی زنان که به عوامل اجتماعی ایجاد می شود . اضطراب و افسردگی از شایع ترین اختلالات خلقی می باشد که پس از یائسگی اتفاق می افتد .

-         مشکلات تمرکز : هنوز به صورت کامل محققان متوجه نشده اند که مشکلات تمرکز پس از دوران یائسگی به علت افزایش سن و کاهش فعالیت های ذهنی می باشد یا به علت تغییرات هورمونی در این دوران است ، اما یکی از مسائلی که پس از یائسگی بسیار دیده می شود مشکلات تمرکز در زنان می باشد .

تاثیرات روانی مثبت یائسگی

-         رهایی از درد های قاعدگی : یکی از مسائلی که زنان در دوران قاعدگی و پیش از آن در طول عمر خود تجربه می کنند ، درد های قاعدگی می باشد که به دلیل تغییرات جسمی و ضعیف شدن بدن می باشد که پس از یائسگی ، زنان از این درد ها رها می شوند .

-         رهایی از تغییرات خلقی پیش از قاعدگی : یکی دیگر از مسائلی که بسیاری از زنان پیش از قاعدگی خود تجربه می کنند تغییرات خلقی همچون افسردگی و تحریک پذیری می باشد که باعث عصبانیت ، پر خوری عصبی و بی خوابی می گردد که پس از یائسگی پایان می یابد .

-         رهایی از نگرانی بابت بارداری پس از رابطه جنسی : با وجود آن که پس از یائسگی تمایلات جنسی زنان کاهش زیادی پیدا می کند اما رهایی از نگرانی بابت بارداری پس از رابطه جنسی یکی دیگر از نکات مثبت روانی در دوران یائسگی می باشد .

آیا سن ازدواج در مشکلات دوران یائسگی تاثیر گذار است ؟

با توجه به بالا رفتن سن در بین دختران مراجعه کننده به مرکز مشاوره قبل ازدواج یکی از طبیعی ترین نگرانی های زنان تاثیر دیر ازدواج کردن بر اختلالات دوران یائسگی می باشد . روابط جنسی باعث تحریک تحمدان ها و عملکرد بهتر آنها می گردد که می تواند باعث شود تا یائسگی برای زنان دیر تر اتفاق بیفتد اما دیر ازدواج کردن ممکن است باعث کاهش باروری در زنان گردد زیرا پس از 35 سالگی عملکرد تخمدان ها کاهش یافته و ممکن است بارداری به صورت طبیعی رخ ندهد .

آیا علائم روانی یائسگی را می توان مدیریت نمود ؟

مدیریت اثرات روانی یائسگی با استفاده از هومیو تراپی، طب سوزنی و درمان های گیاهی و دارویی ممکن می باشد و بسیاری از زنان پس از یائسگی با توجه به شدت و ضعف تاثیرات روانی از این شیوه ها ستفاده می کنند تا از پوکی استخوان ، بیماری های قلبی ، افسردگی و آلزایمر که احتمال بروز آنها پس از یائسگی افزایش دارد ، کاهش یابد . البته برخی از این درمان ها نیز خطرات خاص خود را دارد ، همچون درمان HRT که احتمال بروز سرطان رحم ، سکته مغزی و حمله های قلبی را افزایش می دهد .

افسردگی در دوران یائسگی

با وجود آن که اختلال افسردگی از شایع ترین اختلالات در میان همه مردم جهان است ، این اختلال پس از یائسگی احتمال بروز بیشتری پیدا می کند که با علائمی همچون : تجریک پذیری ، احساس غم و اندوه ، بی قراری ، خشم ، یادآوری خاطرات تلخ ، تغییرات اشتها و خواب ، نمایان می شود . برخی از مسائل در بروز افسردگی پس از یائسگی تاثیرات زیادی دارد که از نمونه های آن می توان به ، احساس منفی نسبت به یائسگی ، کاهش عزت نفس ، عدم دریافت حمایت خانواده ، فقدان فعالیت جسمی ، مصرف سیگار و الکل و نارضایتی نسبت به محیط زندگی اشاره نمود .

نویسنده : غزاله البهشتی

 آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.