مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

پیش از ازدواج به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

پس از آن که دختر و پسر به بلوغ می رسند نیاز های روانی و جسمی آنها را به سوی تمایل به تشکیل زندگی و ازدواج سوق می دهد .   پس از آن که دختر و پسر به بلوغ می رسند نیاز های روانی و جسمی آنها را به سوی تمایل به تشکیل زندگی و ازدواج سوق می دهد . هر دختر و پسری که می خواهد همسر آینده خود را انتخاب کند به دنبال بهترین فرد می باشد تا موفقیت در زندگی مشترک را به نوعی برای خود تضمین کند . استفاده از مشاوره ازدواج برای رسیدن به این هدف می تواند کاری بسیار مناسب باشد و به دختر و پسر کمک کند تا طرف مقابل را از هر نظر بررسی کرده و با شرایط روحی ، جسمی ، اجتماعی و اقتصادی خود تطبیق دهند . زمان مناسب برای ازدواج در هر فرد بسته به بلوغ جسمی ، ذهنی ، اقتصادی و اجتماعی متفاوت می باشد و توجه به آن بسیار با اهمیت است . بسیاری از افراد به دلیل این که احساس تنهایی می کنند و یا خانواده به آنها فشار می آورند تصمیم به ازدواج گرفته و نه تنها شکست را در زندگی تجربه می کنند بلکه آسیب های روحی و روانی زیادی را در این زمینه متحمل می شوند که آینده آنها را تحت تاثیر قرار می دهد  .

شایع ترین نشانه های عمومی در آمادگی برای ازدواج ؟

-         آماده جدایی از تنهایی هستید : افرادی که هنوز نیاز به گذراندن زمان به تنهایی را دارند معمولا همسران موفقی نیستند . زمانی که فرد احساس می کند می تواند تنهایی خود را با کسی تقسیم کند و از حضور او در خلوت خود لذت ببرد ، فرد آمادگی داشتن شریک زندگی را دارد .

-         می خواهید موفق تر باشید : ساختن یک زندگی خوب به شما انگیزه می دهد تا بیشتر تلاش کرده و آدم بهتری شوید . اگر فردی آماده ازدواج باشد ، با تمام توان برای برطرف کردن نقاط ضعف خود تلاش خواهد کرد و تمام انرژی خود را صرف ساختن زندگی بهتر می کند .  بر اساس نظر مشاور روانشناس در تهران این افراد برای یک شروع بهتر بیشتر از همیشه کار خواهند کرد و از خواسته هایی سطحی و پیش پا افتاده که در گذشته برایشان با اهمیت بوده خواهند گذشت تا به اندازه کافی برای ساختن زندگی تازه پس انداز داشته باشند . تلاش و کار کردن بیشتر دیگر برای فرد عذاب آور نخواهد بود و به راحتی از تفریحات برای پس انداز چشم پوشی می کنند .

-         می خواهیم فرزند داشته باشیم : پدر یا مادر شدن یکی از مهمترین دلایلی می باشد که افراد بر مبنای آن تصمیم به ازدواج می گیرند . افرادی که آمادگی برای ازدواج در آنها پیش آمده ممکن است تا پیش از این هرگز احساس نکرده باشند که به بچه ها علاقه مند هستند ، اما در این شرایط تمایل دارند که پدر یا مادر شوند .

-         احساس ترس نمی کنند : یکی از شایع ترین دلایلی که باعث می شود افراد از ازدواج کناره گیری کنند احساس ترس می باشد . افرادی که واقعا آمادگی تشکیل زندگی مشترک را دارند دیگر احساس ترس نمی کنند . این افراد در صحبت با مشاور غیر حضوری عنوان می کنند که با وجود آن که می دانند شروع یک زندگی مشترک چالشهای فراوانی به همراه دارد اما آمادگی مبارزه با مسائل را در خود احساس می کنند .

به چه مسائلی پیش از ازدواج دقت کنیم ؟

1-    مسائل اعتقادی : شاید مسائل اعتقادی و مذهبی در ابتدای روابط و حتی اوایل ازدواج مهم به نظر نرسند اما نقش بسیار مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت در زندگی زناشویی را ایفا می کنند .  بر طبق تحقیقاتی که در مرکز مشاوره در شمال تهران انجام گرفته بسیاری از افراد پس از ازدواج متوجه حساسیت های مذهبی طرف مقابل می شوند که تا پیش از آن بی اهمیت جلوه می کرده . مسائل اعتقادی در رفتاری که افراد در زندگی مشترک در پیش می گیرند و حتی تربیت فرزندان نقش بسیار پر رنگی دارد .

2-    ویژگی های شخصیتی : یکی از مهمترین مسائلی که دختر و پسر باید در ازدواج مد نظر قرار دهند ویژگی های شخصیتی خود و طرف مقابل می باشد . عدم تطابق ویژگی های شخصیتی می تواند در زندگی مشترک مشکل ساز باشد . در مشاوره پیش از ازدواج ، متخصص به افراد کمک می کند تا درباره ویژگی های شخصیتی خود همچون : عادت ها ، باور ها ، ترس ها و احساساتی که دارند برای یکدیگر شفاف سازی کنند .

3-    مسائل اقتصادی : یکی دیگر از موضوعاتی که نقش بسیار اساسی در زندگی مشترک ایفا می کند مسائل اقتصادی می باشد . پیش از ازدواج برخی از افراد درباره مسائل مالی خود با یکدیگر رو راست نیستند و همین مسئله در زندگی مشترک باعث ایجاد مشکلات فراوان و خواسته هایی در طرف مقابل می شود که فرد توان بر طرف کردن آن را ندارد . به همین علت روشن کردن وضعیت کار و موضوعات مالی در اولویت های ازدواج قرار دارد .

4-    وجود مهارت های زندگی : مهارت های زندگی شامل : شناسایی مشکلات ، رفتار مناسب با آن و رفع مشکلات می باشد . یک دختر و پسر برای آن که بتوانند زندگی زناشویی موفقی داشته باشند باید با مهارت های زندگی زناشویی آشنا شده و روش های آن را آموزش ببینند زیرا مسائل و مشکلات در زندگی مشترک امری اجتناب ناپذیر است که همه زوجین با آن رو به رو می شوند و چنانچه راه و روش بر خورد با آن را بلد نباشند زندگی زناشویی آنها آسیب های فراوانی خواهد دید . در بسیاری از مراکز مشاوره کارگاه های روانشناسی برای آموزش مهارت های زندگی بر گذار می شود . شرکت در این دوره های آموزشی برای افرادی که تصمیم به تشکیل زندگی مشترک دارند می تواند بسیار مفید و کار آمد باشد .

نویسنده : غزاله البهشتی

 آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.