مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تاثیرات روزه گرفتن بر اختلال افسردگی

با وجود تصور عموم جامعه که روزه گرفتن مخصوصا در زمان های طولانی را باعث بروز آسیب های جسمی و روانی می دانند ،   

با وجود تصور عموم جامعه که روزه گرفتن مخصوصا در زمان های طولانی را باعث بروز آسیب های جسمی و روانی می دانند ، متخصصین دریافته اند که وضعیت جسمی افرادی که روزه می گیرند از لحاظ سم زدایی و .. از افراد دیگر بهتر می باشد ، همچنین به بهبود شرایط روحی این افراد نیز در ماه مبارک رمضان می توان اشاره نمود . افزایش اعتماد به نفس ، افزایش روحیه سازش و همکاری ، کاهش رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگرانه ، افزایش انسجام و همبستگی اجتماعی ، بالارفتن روحیه کار  دست جمعی ، کاهش استرس و اضطراب و راحت تر شدن کنترل رفتارهای غیر اجتماعی از مهم ترین تاثیرات مثبت روحی و اجتماعی ماه رمضان است که با روزه داری صحیح می توانیم شاهد این تحولات مثبت در افراد جامعه شویم . با توجه به این که افراد در ماه رمضان بر ارزشهای روحی خود بیشتر تمرکز می کنند ، حتی دیده می شود که افرادی که دارای مشکلاتی همچون وسواس هستند در این ماه سعی می کنند تا با نزدیک کردن خود به معنویات به کنترل این اختلال روانی خود بپردازند و آن را به حد اقل رسانند .

روزه و افسردگی

ماه مبارک رمضان فرصتی مناسب برای به تعالی رساندن روح و روان می باشد . تمرکز و توجه بر معنویات بهترین درمان برای بسیاری از بیماری‏‌های روحی و روانی انسان از جمله افسردگی می باشد .  بر اساس یافته ‌های روانشناسان نقش روزه در سلامتی روح و روان انسان به مراتب بیشتر از نقش آن در سلامتی جسم است . روزه گرفتن علاوه بر کاهش و حتی درمان بسیاری از بیماری‏ های روحی ، باعث تقویت روان انسان می‌گردد . هم اکنون از بعد معنوی روزه‌ داری به عنوان یکی از روش‌ های درمان بیماری ‌های اعصاب و افسردگی یاد می ‌شود زیرا متخصصین متوجه شده اند روزه گرفتن حتی بیشتر از روش های مدیتیشن و یوگا نیز کاربرد دارد . برای درک بهتر تاثیری که روزه داری بر افراد می گذار به این مثال توجه کنید : روانشناسان به افرادی که دچار افسردگی هستند پیشنهاد می کنند کمتر بخوابند و بیشتر بر فعالیت های درونی خود تمرکز کنند . افرادی روزه دار به دلیل بیداری هایی که باید در سحر و خوردن سحری داشته باشند نا خود آگاه کمتر می خوابند و بیشتر به عبادت و ارتباط با معنویت تمایل پیدا می کنند .

البته باید توجه داشت افرادی که دچار اختلال افسردگی حاد هستند و از دارو های ضد افسردگی استفاده می کنند باید حتما از پزشک روانشناس خود درباره این که می توانند دارو ها را قبل و بعد از سحر و افطار بخورند صحبت نمایند تا مشکلی برای آنها ایجاد نگردد . متخصصین بر این باور هستند که روزه داری بر افراد افسرده تاثیرات عمیقی می گذارد زیرا بر قراری ارتباط عاطفی و معنوی با خالق هستی احساسات مثبتی در افراد ایجاد می نماید .

تاثیرات دیگر روزه داری

-         افزایش اعتماد به نفس : افراد با روزه گرفتن این احساس را در خود پرورش می دهند که می توانند به یک باور خود با موفقیت عمل نمایند و این مسئله باعث درمان افسردگی و افزایش اعتماد به نفس در آنها می گردد .

-         کاهش میزان اضطراب : در مطب روانپزشکی دیده می شود که بسیاری از افراد با خوردن یا نخوردن اضطراب خود را کنترل می کنند . تحقیقات نشان داده به دلیل تغییراتی که در ترشح هورمون های بدن ، در زمان روزه داری ایجاد می شود میزان اضطراب در افراد بسیار کاهش می یابد .

-         تقویت صبر و تحمل : لازم به ذکر نیست ، حتما می‌ دانید که بسیاری از آسیب ‌های اجتماعی و روانی همچون قتل ، توهین ، جنایت ، پرخاشگری و غیره در جامعه ریشه روحی و روانی دارد ، روزه داری یک روش عالی جهت تقویت صبر و شکیبایی در افراد و کاهش خشونت و پرخاشگری در آنها می‌باشد . روزه گرفتن می ‌تواند آستانه تحمل افراد را بالا ببرد و به نوعی تمرین صبر است . افزایش صبر و تحمل مشکلات به فرد کمک می‌ کند تا بر حالات افسردگی غلبه کرده و لحظات زیباتری را در زندگی خود تجربه نماید .

متخصصین متوجه شده اند در ماه رمضان در کشور های مسلمان آرامش روانی بیشتر بر جامعه حکم فرما می باشد و نه تنها از میزان جرایم کاسته می شود بلکه میران خودکشی و مراجعه افراد به مرکز مشاوره نیز کمتر می گردد . افراد در این ماه معمولا به تقویت معنویت خود می پردازند و از راه دین داری باعث کاهش میزان اضطراب و استرس در خود می گردند . روزه داری و عبادت های از این دست که در اسلام به آن توصیه شده ، مانند : نماز و اعتکاف باعث می شود تا نوعی آرامش روحی در انسان ایجاد شود که این مسئله باعث کاهش استرس ، اضطراب و افسردگی در افراد می شود . البته رعایت اصول صحیح روزه داری نظیر خود داری از پر خوری و بی نظمی در خواب باید رعایت گردد و گرنه روزه گرفتن می تواند تاثیرات معکوس نیز داشته باشد و بر میزان اختلال روانی فرد بی افزاید .

یکی از تاثیرات عمیقی که روزه داری بر افراد دارد خود شناسی می باشد . فرد در روزه داری متوجه حقایقی می گرد که از آنها غافل بوده ، به شکلی دیگر جنبه های غیر مادی وجود انسان برایش بیشتر آشکار می گردد و متوجه نیاز های دیگری که جز نیاز مادی دارد می گردد . این مسئله به افراد کمک می کند تا از نیاز مادی اش چشم پوشی کرده و نیازهای معنوی خود را در اولویت قرار دهد .

نویسنده : غزاله البهشتی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :

22593216

22795735 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.