مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

روابط زوجین با خانواده های یکدیگر باید چگونه باشد ؟

خانواده همسر و چگونگی روابط با آنها یکی از موضوعات مهمی می باشد که زوجین باید به آن توجه کنند .   خانواده همسر و چگونگی روابط با آنها یکی از موضوعات مهمی می باشد که زوجین باید به آن توجه کنند . برخی از دختران و پسرانی که برای مشاوره پیش از ازدواج مراجعه می کنند ، در این تصور هستند که وجود شباهت ، توافق و علاقه در بین آنها کافی می باشد و تناسب خانوادگی از ضروریات نیست در حالی که مشاور زوجین ازدواج بین دختر و پسر را اتصال بین دو خانواده می داند . افرادی که از نظر خانوادگی تناسبی بین آنها نیست ، در زندگی مشترک بیشتر از سایرین دچار مشکل می گردند زیرا فرهنگ و روش زندگی هر کسی بسته به خانواده ای می باشد که در آن رشد نموده . در این بین برخی از افراد نیز با رفتار اشتباه با خانواده همسر خود ، زندگی مشترک شان را دچار مشکلات جدی می نمایند . در این مطلب سعی بر آن داریم تا نکاتی در درباره نحوه برقراری ارتباط با خانواده همسر ارائه دهیم . بر قراری رابطه با خانواده همسر چندان هم کار ساده ای نیست اما این کار باعث می شود تا پایه های زندگی مشترک مستحکم گشته و روابط زوجین را بهبود بخشد .

شایع ترین مشکلات زوجین با خانواده یکدیگر و راه حل آن

1-    دخالت بی جا : یکی از مسائلی که باعث مشکلات فراوانی در بین زوجین می شود دخالت های بی جایی است که خانواده ها انجام می دهند . بسیاری از خانواده ها پذیرش این مسئله را ندارند که فرزندان آنها بزرگ شده و برای تصمیمات زندگی خود می توانند به شکل مستقل عمل کنند . این وابستگی و تمایل به حمایت گاهی به شکل دخالت بی جا نمود پیدا می کند که باعث مشکلات زیادی در زندگی زوجین می گردد .

ایجاد حد و مرز برای زندگی زناشویی خود و میزان دخالت خانواده ها در این زمینه می تواند موثر باشد . در این رابطه مشاور زناشویی به زوجین پیشنهاد می کنند تا آنها درباره ارزشهای خود با خانواده یکدیگر صحبت نمایید . این صحبت چنانچه به شکلی دوستانه مطرح گردد ، خانواده ها را در زمینه حدود دخالت شان آگاه کرده و باعث استقلال بیشتری در رابطه زوجین می گردد .  

2-    رفت و آمد های بی برنامه : یکی دیگر از موضوعاتی که باعث ناراحتی از خانواده همسر در بین زوجین می گردد ، تفاوت معاشرت در بین خانواده ها می باشد . برخی از خانواده ها با این ایده که خانه دخترم است و یا خانه پسرم است ، به خود اجازه می دهند که به شکل سر زنده و گاه و بی گاه به خانه فرزندان خود رفت و آمد کنند ، در حالی که ممکن است روجین از این مسئله خوششان نیاید و یا با فرهنگ معاشرتی آنها تضاد داشته باشد .

پیشنهاد دکتر مشاوره تلفنی در این رابطه بیان مستقیم به خانواده ها می باشد که مثلا تماییل ندارید بدون اطلاع کسی به منزل شما بیاید و بر این مسئله پافشاری کنید . چنانچه زوجین در تصمیم خود جدی باشند هیچ کسی نمی تواند قواعد زندگی آنها را بشکند . زوجین در این رابطه نباید خود را دست کم بگیرند زیرا آنها به عنوان یک خانواده مستقل باید حدود رفت و آمد های خود و خانواده را تعیین کرده و از نقض آن توسط اطرافیان جلوگیری کنند .

3-    ناراحتی از صحبت ها یا رفتار ها : یکی دیگر از مشکلاتی که در بین زوجین با خانواده های یکدیگر دیده می شود برخوردی است که اعضاء خانواده با عروس و یا داماد خود دارند . در معاشرت های خانوادگی به دلیل تفاوت های فرهنگی و تربیتی در بین افراد ممکن است حرف یا رفتاری در خانواده همسر باعث دلخوری زوجین گردد . نحوه مدیریت این مسئله و بیان مشکل می تواند زندگی زناشویی زوجین را از تنش های بعدی محفوظ نماید .

صحبت مستقیم با فردی که باعث بروز دلخوری گشته در این رابطه می تواند موثر باشد . دخالت ندادن همسر در رابطه با مشکل به وجود آمده باعث می شود همسر شما مجبور نگردد در مقابل شما طرف خانواده خود را بگیرد و یا با صحبت با خانواده خود احساس بدی را در آنها به وجود آورد . چنانچه از رفتار و یا حرفی خوشتان نیابد با ادب و محترمانه آن را بیان کرده و ناراحتی خود را مستقیم ابراز نمایدد .

رفتار های مناسب

-         خصوصی کردن مسائل زندگی و عدم بیان آن برای خانواده خود و یا خانواده همسر می تواند از بهترین راه هایی باشد که تنش ها را بین زوجین با خانواده ها کاهش می دهد . افرادی که از کلینیک روانشناسی غیرحضوری استفاده می کنند این امکان را دارند تا زمانی که دچار مشکلی گشتند به جای بیان آن نزد خانواده خود و یا خانواده همسرشان از راهنمایی های یک متخصص روانشناس بهره مند شوند .

-         عدم دخالت در موضوعات خانوادگی همسرتان باعث می شود تا آنها نیز اجازه دخالت به خود ندهند . افرادی که صمیمت را در دخالت در همه مسائل می دانند نمی توانند توقع داشته باشند که طرف مقابل نیز در مسائل آنها دخالت نکند . درک تفاوت بین صمیمیت و دخالت می تواند راه گشا باشد .

-         در برخورد با مادر همسر و یا خانواده همسر حد فاصل را رعایت کنید و مشکل را برطرف کنید زیرا ممکن است مشکل کوچک شما به مشکل بزرگ تبدیل شود و زندگی مشترک شما را دچار تنش زیادی کند . پس آرامش خود را حفظ کرده و اجازه دهید آنها هر چه می خواهند بگویند و فقط حرف هایشان را کاملا گوش دهید . پاسخ شما بهتر است فقط تأیید باشد تا گفتگو کوتاه شود اما بعدش دنبال کار خودتان بروید . البته اگر با صحبتشان اصلا موافق نیستید بدون ابراز مخالفت آن را تأیید نکنید و تنها شنوده باشید . اینگونه می توانید از زندگی با خانواده همسر لذت ببرید .

نویسنده : غزاله البهشتی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :

22593216

22795735

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.