مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تاثیر آشپزی کردن و تغذیه در منزل بر آرامش روان

وضعیت اجتماعی این روزها باعث شده تا اکثر مردم به جای آشپزی کردن تمایل به صرف غذا بیرون از منزل یا استفاده از غذا های آماده ، داشته باشند .   وضعیت اجتماعی این روزها باعث شده تا اکثر مردم به جای آشپزی کردن تمایل به صرف غذا بیرون از منزل یا استفاده از غذا های آماده ، داشته باشند . در بسیاری از خانواده هایی که هم پدر و هم مادر شاغل هستند معمولا ، خانواده از دور هم جمع شدن و بهره مندی از روابط خانوادگی محروم می مانند که باعث ایجاد آسیب های جبران ناپذیری می شود . افرادی که دچار مشکلاتی همچون افسردگی ، استرس و وسواس هستند در مراکز خوب مشاوره اینترنتی به آشپزی کردن تشویق می شوند . چنانچه افراد بتوانند به آشپزی کردن به عنوان یک کار مفرح و انرژی بخش نگاه کنند ، این کار می تواند در افزایش سطح انرژی روانی آنها بسیار موثر باشد . غذا خوردن در کنار هم حتی برای یک وعده به استحکام روابط خانوادگی و گفتگو درباره احساسات و مسائلی که برای افراد پیش می آید کمک می کند . تحقیقات نشان داده در خانه هایی که غذا پخته می شود و بوی غذا در آن پراکنده می شود ، فشار های روانی افراد تعدیل شده و از میزان استرس و اضطراب آنها می کاهد .

بسیاری از افراد تمایل دارند از مفاهیم پنهان رفتار و اعمال همسر خود آگاه شوند . این افراد به دنبال شماره تلفن مشاوره ازدواج می گردند تا به آنها کمک کند . در این مطلب ما درباره مفاهیم پنهان آشپزی برای شما توضیحاتی داریم که به کمکتان می آید :

وقتی زنی برای همسر خود و با مادری برای خانواده خود آشپزی می کند ، در حال انتقال این پیام می باشد که اعضاء خانواده برای وی محترم هستند و ارزش زمانی را که وی صرف پختن غذا می کند را دارند . درک این نکته می تواند تاثیرات روانشناختی زیادی بر افراد خانواده داشته باشد . این پیغام از طرف مردان به شکل کسب در آمد مخابره می شود . اشتغال مردان در خارج از منزل برای رفع نیاز های مالی خانواده نیز پیغام ارزشمندی برای خانواده را به همراه دارد . اما متاسفانه کسب درآمد برای مردان نوعی امتیاز برای آنها محسوب می شود اما تلاش زنان نادیده گرفته می شود . بسیاری از افراد که در مرکز روانشناسی به آنها درباره اهمیت آشپزی کردن زنان گفته می شود تصور می کنند متخصصین تلاش می کنند تا زنان را از محیط اجتماع به درون خانه ها باز گردانند ، در حالی که این چنین نیست . همراهی زن و مرد در کارهای منزل در کنار اشتغال به کار در اجتماع می تواند به زنان کمک کند تا به آشپزی در منزل نیز بپردازند .

 محققان در تحقیقاتی که درباره افراد افسرده انجام داده اند متوجه شده اند این افراد اکثرا تغذیه ای مناسب نداشته و این عدم تغذیه مناسب باعث ایجاد کمبود مواد معدنی و افزایش وزن شده که از دلایل بروز افسردگی می باشد . همین تحقیقات درباره بروز بیماری وسواس و استرس نیز نتایجی مشابه داشته است . برخی از روانشناسان در کلینیک های روانشناسی به اصطلاح از آشپزی درمانی استفاده می کنند . با وجود آن که آشپزی کردن نیازمند صرف وقت و تهیه وسایل مورد نیاز برای آشپزی می باشد اما فواید آن را که : تمرکز فرد از روی مشکلات به غذا ، احساس آرامش ، ایجاد حس توانمندی و صبور بودن ، می باشد را نمی توان نادیده گرفت . افرادی که با علاقه غذا درست می کنند ، غذا های آنها طعم بهتری دارد . این مسئله نشان می دهد که انرژی روانی افراد حتی بر طعم غذا نیز اثر گذار است . به افرادی که به دنبال تلفن بهترین مشاور خانواده برای ایجاد صمیمیت در خانواده هستند پیشنهاد می کنیم تا آشپزی کردن در کنار یکدیگر را تجربه کنند . با این که اکثر افراد ترجیه می دهند تا به تنهایی به آشپزی بپردازند اما آشپزی کردن خانوادگی مخصوصا در روز تعطیل ، هم باعث نشاط خانواده شده و هم با تغییر روحیه افراد حس صمیمیت را در بین آنها افزایش می دهد .

شایع ترین دلایل عدم طبخ غذا در منزل

1-    نداشتن وقت : زن و مردی که هر دو شاغل هستند معمولا زمانی برای آشپزی ندارند .

2-    نبود آموزش : والدین شاغل زمانی برای آموزش پختن غذا به فرزندان خود نمی یابند و در نتیجه جوانان از توانایی آشپزی کردن محروم می شوند .

3-    نبود علاقه : بسیاری از کودکان و نوجوانان توسط والدین به کلاس های آموزشی برای آموزش فنون مختلف فرستاده می شوند . کلاس های زبان یا کلاس های ورزشی از اولویت های والدین می باشد به همین دلیل کودکان در بزرگسالی نیز علاقه ای به آشپزی پیدا نمی کنند .

4-    عدم نیاز به آشپزی : وجود رستوران های مختلف و فست فود ها که غذا را درب منزل نیز تحویل می دهند نیاز به آشپزی را در خانواده ها از بین برده .

آشپزی کردن کودکان چه کمکی به آنها می کند ؟

مشاور کودکان آشپزی کردن برای کودکان را در سلامت روانی آنها بسیار مفید می داند . آشپزی کردن کودکان در کنار بهبود وضعیت روانی کودک به آشنایی کودک به پختن غذا و وسایل آن و مستقل شدن کودک کمک می کند . همراهی کودک در آشپزی با مادر باعث ایجاد صمیمیت و نزدیکی مادر و کودک شده و در کنار آموزش آشپذی بر میزان نزدیکی و صمیمیت آنها نیز کمک می کند . باید توجه داشت در زمان آشپزی کردن در کنار کودکان باید صبوری و آرامش را حفظ نمود و با حوصله درباره نحوه تهیه غذا و سوالات آنها پاسخ گفت تا کودک به آشپزی نیز علاقه مند شود .

نویسنده : غزاله البهشتی 

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.