مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

فراموشی وسواس در خانه تکانی

با نزدیک شدن ایام عید یکی از کارهایی که در برنامه خانواده قرار دارد خانه تکانی می باشد .   با نزدیک شدن ایام عید یکی از کارهایی که در برنامه خانواده قرار دارد خانه تکانی می باشد . تمیز کردن خانه یکی از کارهایی است که خانم ها معمولا در هفته انجام می دهند اما خانه تکانی برای عید نوروز به معنای تمیز کردن کل خانه و حتی بخش هایی که خیلی مورد استفاده نیست ، می باشد . یکی از موضوعاتی که افراد را به کلینیک زوج درمانی می کشاند تفاوت نگاهی است که زن و مرد در رابطه با خانه تکانی دارند . بسیاری از خانم ها برای خانه تکانی نه تنها به خود فشار می آورند بلکه دیگر اعضاء خانواده را نیز برای فعالیت کردن در تمیزی بیشتر خانه تحت فشار قرار می دهند . خانم هایی که دچار وسواس فکری و عملی هستند در این دوره فشار های روانی شدید تری را متحمل شده و به اطرافیان نیز وارد می کنند . در مواردی نگاه منفی به مسئله خانه تکانی در بین خانواده ها باعث می شود که زنان را افرادی وسواسی بدانند ، در حالی که تمیز کردن منزل برای عید امری می باشد که از گذشته جزء رسومات این تعطیلات بوده است . خان هایی که دارای روحیه کمال گرا ، حساس و دقیق هستند ، بیش از دیگران نگران خانه تکانی می باشند و این مسئله باعث می شود تا سلامت روان آنها به خطر افتد .

خانم هایی که دچار وسواس می باشند زودتر از زنان دیگر به فکر خانه تکانی بوده و زمانی که در خانه های دیگر تازه زمان خانه تکانی می رسد این خانم ها به کار خود پایان داده اند . زنان وسواسی معمولا برای این پروژه سنگین از افرادی برای کمک استفاده می کنند که آنها را با دقت تمام انتخاب نموده تا بتوانند خواسته آنها را رفع نمایند . اما در نهایت به دلیل افکار وسواس گونه ای که ای افراد دارند ، کار بقیه را نیز بی فایده دانسته و خود مشغول تمیز کردن می شوند . مراجعه به مرکز روانشناسی بالینی برای این افراد می تواند کار آمد باشد تا بتوانند خود را از این همه فشار روانی حتی برای زمان هایی که باید احساس شادی و آرامش کنند ، رها کنند .

نشانه های وسواس خانه تکانی چیست ؟

-         صرف وقت بسیار برای تمیز کردن و برق انداختن بخش های مختلفی که به سرعت دوباره کدر می شوند ، مانند : روشویی ، گاز ، کف منزل ، دستشویی .

-         صرف زمان بسیار زیاد برای چیدمان لوازم منزل . این افراد معمولا ساعت ها وقت صرف می کند تا به اندازه میلی متری و دقیق برای جای وسایل خود برسند و در نهایت نیز از جای وسایل احساس رضایت نمی کنند .

-         وقتی فرد بخشی از خانه تکانی را شروع می کند باید تا پایان روز به شکل کامل به آن خاتمه دهد و الا توانایی خواب یا انجام هیچ کار دیگری را ندارد .

-         افرادی که دچار وسواس خانه تکانی هستند با تصور این که مخلوط کردن شوینده ها می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد ، دست به این کار زنده و باعث می شوند تا مشکلات مختلفی برای پوست ، تنفس و روان آنها ایجاد گردد . بسیاری از این افراد دچار مشکلات تنفسی و حالت تهوع در زمان تمیز کاری می گردند .

درمان وسواس خانه تکانی

متخصصین روانشناسی بر این عقیده هستند که تمامی وسواس ها با کمک روان درمانی و دارو قابل درمان هستند در این زمینه ، استفاده از تمرینات نوروفیدبک نیز می تواند بسیار موثر باشد . درمانگر وسواس با تکنیک های روانشناسی ابتدا سعی می کند تا استرس و اضطراب را از فرد وسواسی دور نماید زیرا یکی از عوارضی که وسواس برای افراد وسواسی به ارمغان می آورد اضطراب زیاد در زمان هایی می باشد که فعالیت مورد وسواس خود را انجام نمی دهند . گوش دادن به موسیقی ، ورزش کردن ، حضور در طبیعت و شرکت در دوره همی های  دوستانه در این زمینه می تواند بسیار مفید واقع شود . این اعمال از کارهایی می باشد که می تواند استرس و اضطراب را به صورت کلی کاهش دهند و برای درمان وسواس نیز به کار می آیند .

افرادی که دچار وسواس هستند ، معمولا احساس مسئولیت زیادی را تجربه می کنند . این افراد خود را مسئول سلامت دیگر اعضاء خانواده دانسته و تصور می کنند باید همه آلودگی ها را از اعضاء خانواده دور سازند . این افراد معمولا می ترسند تا افکار خود را برای اطرافیان بازگو کنند تا مگر مورد قضاوت آنها قرار گرفته و اعتماد به نفس آسیب دیده آنها بیش از این تخریب شود . افراد وسواسی معمولا تنها به معاشرت با افرادی تمایل نشان می دهند که آنها را درک نموده یا از کارهای آنها حمایت می کند . این افراد نیاز به درک اطرافیان دارند و در مراکز مشاوره معمولا به خانواده این افراد توصیه می شود تا به جای دعوا و شماتت آنها به خاطر وسواسی که دارند ، با این افراد همراهی کرده و برای بهبود آنها همراهی کنند .

افرادی که دچار OCD یا اختلال وسواس می باشند ، این عمل را صرفا از روی علاقه به تمیز کردن مداوم انجام نمی دهند و فعالیت های آنها همراه با فشاری شدید ناشی از اجبار است . این افراد بیشتر تلاش می کنند تا با رفع اجباری که احساس می کنند خود را به احساس آرامش رسانند . یاداشت کردن اعمالی که انجام داده اند ، مواجه شدن با نتیجه تکرار نکردن اعمال وسواسی و ایجاد قرار داد برای انجام اعمال می تواند در درمان وسواس بسیار موثر بوده و افراد را از این اختلال رها کند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.