مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

هر انچه که درباره اختلال دو قطبی باید بدانید.

 اختلال دو قطبی یک نوع اختلال خلقی است که در حدود یک در صد از مردم تاثیر می گذارد و شامل دوره های عود کننده شیدایی و افسردگی است .

اختلال دو قطبی یک نوع اختلال خلقی است که در حدود یک در صد از مردم تاثیر می گذارد و شامل دوره های عود کننده شیدایی و افسردگی است . تحقیقات مرکز مشاوره ازدواج نشان می دهد که شدت دوره های مربوط به اختلال شیدایی و افسردگی از فردی به فرد دیگر متغیر و متفاوت است ، دوره های شیدایی و افسردگی شاید از چند روز تا چند ماه به طول بینجامد و به طور معمول به واسطه ی دوره ی احوال و شرایط طبیعی از یکدیگر جدا می شوند . طول این دو ره های مربوط به شرایط طبیعی و نرمال می تواند بسیار متغیر و متفاوت باشد و از فردی به فرد دیگر و از زمانی به زمان دیگر تغییر کند . تا حد زیادی ، هدف از درمان افزایش دادن مدت خلق و خوی طبیعی تا حد ممکن از طریق با ثبات کردن خلق و خو و جلوگیری از دوره های بیشتر اختلال خلقی است.

آمار های مطب روانشناسی تایید می کنند که میانگین سنی شروع اختلال دوقطبی 26 سال می باشد و تعداد زنان و مردان مبتلا به این بیماری برابر می باشد . مشخصه ی اختلال دو قطبی نوسانات خلق است که می تواند از نسبتا خفیف تا شدید و از حالت نیمه شیدایی ، شیدایی تا افسردگی اساسی نوسان داشته باشد . قبل  از تجربه شیدایی و نیمه شیدایی ممکن است که فرد خلق متعادل یا به طور کلی خلق مثبتی داشته باشد . با این وجود ، خلق به سمت سر خوشی می رود ، یعنی به سمت خوشحالی شدیدی که ارتباط چندانی با واقعیت ندارد.

اختلال دو قطبی نوع یک:

فرد مبتلا باید حداقل یک دوره مانیا یا مختلط با افسردگی و گاهی دوره های افسردگی اساسی داشته باشد. دوره مختلط دو ره ای به طول حداقل یک هفته است که در آن هر دو دوره مانیا و افسردگی اساسی تقریبا هر روز پیدا می شوند. مهم ترین جنبه اختلال دو قطبی نوع یک وجود مانیا است.

اختلال دو قطبی نوع دو:

بر اساس گفته های مشاور روانشناس این اختلال گونه ای از اختلالدو قطبی است که دوره های افسردگی اساسی و هیپومانیا و نه مانیا در آن دیده می شود . در این اختلال فرد یک یا تعداد بیشتری دوره افسردگی و حد اقل یک دوره هیپومانیا داشته باشد. ملاک های دوره هیپومانیا شبیه ملاک های دوره مانیا هستند ولی کوتاه مدت تر هستند و به جای یک هفته، 4 روز به طول می انجامد.

ملاک های تشخیص اختلال دو قطبی چیست؟

پنج مورد یا بیشتر از علایم زیر برای حداقل دو هفته وجود داشته باشد و حتما شامل خلق افسرده یا از دست دادن علاقه و لذت باشند. این علایم در اکثر اوقات روز و تقریبا هر روز وجود داشته باشد و سبب اشفتگی و تخریب عملکرد گردد. 

 مشاوران مطب روانشناسی تاکید می کنند که خلق افسرده، کاهش بارز علاقه یا لذت برای اکثر فعالیت ها، کاهش یا افزایش وزن و اشتها، افزایش خواب یا بی خوابی، کاهش یا افزایش فعالیت حرکتی، خستگی یا فقدان انرژی، احساس بی ارزشی با احساس گناه نا متناسب یا مفرط، کاهش توانایی فکر یا تمرکز، عدم توانایی در تصمیم گیری، افکار عود کننده خودکشی و مرگاگر که شما یا اطافیانتان درگیر با این اختلال هستید، سعی کنید که نسبت به درمان آن اقدام کنید. زیرا که به مرور زمان و بدن دریافت درمان دچار مشکلات زیادی در عملکردهای زندگیتان خواهید شد. برای بهبود یافتن روان و تخفیف پیدا کردن علایم برای جلوگیری از لطمه وارد شدن به عملکردهای زندگی تان درمان بسیار اهمیت دارد.

مشکلات مرتبط با اختلال دو قطبی چیست ؟

طبق نظر مشاور روانشناس اختلال دو قطبی می تواند تاثیر منفی بر کیفیت زندگی شخص داشته باشد که خود می تواند منجر به مشکلاتی از قبیل سوء استفاده از مواد و ریسک بالای خود کشی شود . اختلال دو قطبی یک بیماری مزمن است ، به این معنی که در تمام طول عمر با فرد همراه است .

 

زندگی با فرد اختلال دو قطبی چگونه خواهد بود ؟

زندگی کردن با یک فرد مبتلا به اختلال دو قطبی می تواند بسیار چالش بر انگیز باشد انرژی و خلق بالای آن ها می تواند امور روزمره خانواده را تضعیف کند . مشکلات شغلی ، تند خویی نسبت به عزیزان خود با رابطه ی عاشقانه مثبت و دراز مدت تداخل ایجاد می کند در واقع زمانی که یکی از طرفین مبتلا به اختلال دو قطبی باشد ، احتمال طلاق بالا خواهد بود. و داشتن بینش و آگاهی درباره این موضوع بسیار اهمیت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مرکز مشاوره ازدواج در ارتباط باشید. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.